Træningsprogram til bodybuildere

Bodybuilding træningsprogram

Målet for de fleste bodybuildere er at få mere muskelmasse og en mindre fedtprocent. Her spiller kosten den største rolle, og så træningen som nummer 2. For for at få succes med træningen, er det en god ide at træne et godt styrketræningsprogram, så du laver de rigtige øvelser, og får god struktur på din træning.

Gode træningsøvelser

De 3 store squat, dødløft og bænkpres er gode træningsøvelser, da du træner rigtig mange muskler samtidig, når du laver disse øvelser. Vi kan se på squat som et eksempel. Squat træner benene rigtig meget, men squat træner også mavemusklerne + lænden. Så der er flere muskler, som bliver aktiveret samtidigt i squat. Det svarer lidt til flere øvelser i 1. Det er grunden til squat, dødløft og bænkpres er så gode træningsøvelser. Hvad der ellers er af gode øvelser, kan du finde i denne liste med gode træningsøvelser.

  • Squat
  • Dødløft
  • Bænkpres
  • Military press
  • Bent over row
  • Dips
  • Skull crushers
  • Lunges
  • Calf raises
  • Pull ups
  • Chin ups
  • Leg curl
  • Leg extensions
  • Bicep curl
  • Hammer curl
  • Shoulder press

God struktur

Strukturen i træningsprogrammer har også betydning for resultater af styrketræningen. Hvilken rækkefølge du laver øvelserne i, hvor lang tid pause mellem øvelserne, og hvilke dage der er pause. I mange træningsprogrammer er det sådan, at man starter med de bedste øvelser først. Her vil det fx typisk være squat, dødløft eller bænkpres. Det er nemlig i starten af træningen er mest frisk, og det er med at udnytte bedst muligt.

I forhold til pauser er der mange som kører med 30-60 sekunder pause mellem sæt og øvelser. Her kan kroppen så få lov til at hvile sig lidt inden den skal i gang igen. Når det ikke er mere en 30-60 sekunder pause får kroppen heller ikke alt for langt pause, så det vil sige der er godt gang i træningen. Folk der kun træner efter styrke har typisk længere pauser, så kroppen kan få mere tid til at samle sig, da man tit køre med få sæt og gentagelser, hvor der er mange kilo i spil.

Læs også vores artikel om træningsudstyr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *