Muskelopbygning

Muskelopbygning - kost og træning

Kosten og træning betyder rigtig meget, hvis du gerne vil opbygge muskler. Læs med her, så du kan lære hvordan du kommer godt i gang med muskelopbygning.

Kost og muskelopbygning

Kosten betyder rigtig meget, hvis du gerne vil få flere muskler på kroppen. For at få flere muskler på kroppen, skal du ligge i kalorieoverskud i forhold til dit ligevægtsindtag. Du skal kort sagt spise mere end du forbrænder. Hvis du ikke spiser nok, ligger du ikke i kalorieroverskud, og hvis du spiser for meget, kan du gå hen og blive tyk. Det er med at finde en god balance, så du ligger i kalorieoverskud i en længere periode. Hvis du ligger 500 kalorier i kalorieoverskud hver dag i en uge, vil du ca tage 0,5 kilo på. Det er ganske fornuftigt. Du kan også ligge med et lidt lavere kalorieoverskud, så tager du lidt mindre på, men du tager så også det mindre på i fedt.

Et godt råd er, at du begynder at tælle dine kalorier, så du kan få styr på hvor meget du spiser i løbet af dagen. Anskaf dig selv en madvægt og begynd så at skrive ned, hvor meget du spiser i løbet af dagen. Det giver dig et godt billede af hvor du egentlig spiser. Der findes mange smarte bodybuilding apps til kost, hvor du nemt kan notere dit daglige indtag af kalorier. Når du lært lidt om kalorier, proteiner, kulhydrater og fedt, kan du lave dig en kostplan, så du har noget at gå efter. Det er også en god ide at anskaffe dig en badevægt, så du kan holde styr på hvor meget du tager på i vægt.

Træning og muskelopbygning

Når skal du opbygge muskler, er det også vigtigt at du træner en masse. Her kan det være en gode at følge et træningsprogram, så du får mest muligt ud af din træning. Du kan fx starte med at kigge på følgende træningsprogrammer: back to basics, fullbody træningsprogram eller et 2 split træningsprogram. Det er alle træningsprogrammer, som er gode til muskelopbygning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *